29 Tahun Menunggu - Akhirnya DUCATI Menang Di Litar 'Maut'

 





DUCATI akhirnya berjaya mengibarkan bendera dengan megahnya di litar "Maut" iaitu Isle Of Man TT. Litar jalanan paling berbahaya dan telah banyak mengorbankan nyawa semenjak ianya diperkenalkan bagi. Namun tiada sebarang arahan ataupun kabar, litar trek jalanan berkenaan diarahkan tutup untuk perlumbaan tersebut. 

Semenjak tahun 1911 perlumbaan ini diperkenalkan sehingga tahun 2023, seramai 266 pelumba telah meninggal akibat kemalangan sewaktu perlumbaan. 

Mike Browne yang berlumba di kelas Superbike Klasik. Beliau menunggang Ducati 916.motosikal yang telah berusia 30 tahun.

Walaupun model Ducati 916 sudah berusia,namun hasil kecekapan mekanik berpengalaman dari The Bike Specialist And Key Racing telah membuahkan hasil yang mengharumkan nama Ducati.   




Kejayaan Mike Browne sekali lagi membuktikan jenama dari Itali bukanlah jenama yang perlu dipandang 'Enteng'.Buktinya kejayaan Ducati dalam merangkul kejuaraan di MotoGP dan WSBK. Sasaran Ducati sekarang ini ialah perlumbaan Off-Road.

Kini Bendera Ducati mula berkibar di litar 'Maut' Isle Of Man TT hasil kejayaan Mike Browne dengan jentera klasiknya Ducati 916 di Manx GP 2024. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

5 Syarat Melayakkan Anda Automatik Mendapat Lesen B Dari Lesen B2

9 Motosikal Berkuasa Tinggi Dirampas - Kastam

2 Model Suzuki dan 1 Model Honda Terlibat Dalam Panggilan Semula Oleh JPJ